Okružné križovatky, ľudovo nazývané aj „kruháče“, sú posledné roky veľmi obľúbené pre ich jednoduchosť výstavby (v porovnaní so svetelne riadenými križovatkami) a pre ich efektívnosť riešenia kapacity križovatky. Žilina taktiež zachytila tento trend a v súčasnosti ich je v meste vybudovaných presne sedem, z toho jeden dvojpruhový – Rondel. A práve jazda po najväčšom žilinskom kruháči mnohokrát robí problémy aj skúseným vodičom.
Poznáte to. Idete zo Závodia smerom na Prievidzu, pred Rondlom sa zaradíte do pravého odbočovacieho pruhu a kruhový objazd opúšťate cez prvý výjazd. V tom sa zľava na Vás vyrúti auto, ktoré chce tiež vyjsť z kruháča rovnakým smerom ako Vy. Avšak s tým rozdielom, že jeho vodič má pocit, že mu máte dať prednosť, a preto bez rešpektu strhne volant doprava. Veď on je na kruhovom objazde resp. na hlavnej ceste. A Vy? Vy sa nachádzate iba v odbočovacom pruhu, ktorý má charakter vedľajšej cesty.
Ale je to skutočne tak? Majú vodiči nachádzajúci sa v treťom, odbočovacom, pruhu dávať prednosť vodičom jazdiacim v druhom, ľavom pruhu? Nechcem robiť vedu z jazdy po viacpruhovom kruhovom objazde, ale moja osobná skúsenosť ma donútila raz a navždy vysvetliť ako správne a predovšetkým bezpečne jazdiť po Rondli. Poďme sa teda pozrieť na spomínanú dopravnú situáciu z bližšej perspektívy.
VÝJAZD V SMERE NA PRIEVIDZU
Kruhový objazd je možné, z hľadiska dopravných predpisov, definovať ako súbor viacerých križovatiek nasledujúcich krátko po sebe. Na žilinskom Rondli sa nachádzajú štyri, pričom medzi problematické križovatky, resp. výjazdy, by som zaradil iba dva z nich. A to v smere na Prievidzu a v smere na Bratislavu. Keďže som už spomenul výjazd na Prievidzu a Poprad začnem najskôr jeho dopravnou analýzou, pričom budem vychádzať z grafického návrhu uvedeného nižšie. Len pre vysvetlenie, každá farebná krivka predstavuje samostatné vozidlo.

Červené vozidlo, nachádzajúce sa v ľavom jazdnom pruhu, sa riadi dopravnými značkami „Daj prednosť v jazde“ (č. P1) a „Kruhový objazd“ (č. C7) a z toho dôvodu dáva prednosť vozidlu nachádzajúcemu sa na Rondli. Pretože, ako je zrejmé, žlté vozidlo je v tomto momente na hlavnej ceste.
Modré vozidlo taktiež rešpektuje obe spomínané dopravné značky. Keďže však neprechádza do pruhu, v ktorom jazdí žlté vozidlo, môže plynule pokračovať v jazde.
Najdôležitejšia časť dopravnej situácie nastáva pri prvom výjazde z kruhového objazdu v smere na Prievidzu. V tomto prípade má prednosť v jazde modré vozidlo, pretože žlté vozidlo prechádza do jeho jazdného pruhu, a preto sa musí riadiť pravidlami pre jazdu v jazdných pruhoch. Značka „Daj prednosť v jazde“ v tomto úseku už neplatí, pretože sa nachádza za hranicou križovatky.
Pri odbočovaní v smere na Prievidzu sa vozidlá riadia podľa pravidiel platných pre jazdu v jazdných pruhoch.
Pre osvieženie pamäte, zákon o cestnej premávke definuje hranicu križovatky ako kolmicu na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky. Pri prvom výjazde, v smere na Prievidzu, je teda jej platnosť už dávno irelevantná a vozidlá sa v tomto úseku riadia podľa pravidiel platných pre jazdu v jazdných pruhoch. Konkrétne, podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 10 odsek 6, je definovaná jazda v jazdných pruhoch nasledovne:
„Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.“
Pre doplnenie, „dať prednosť v jazde“ znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Na nižšie uvedenej fotografii môžete vidieť vodorovné značenie – prerušovanú čiaru, ktorá určuje jazdu v jazdných pruhoch.

VÝJAZD V SMERE NA BRATISLAVU
Podobný dopravný problém nastáva aj pri výjazde v smere na Bratislavu. Ide v podstate o identickú dopravnú situáciu ako pri analyzovanom výjazde v smere na Prievidzu. Tak už len v skratke.
Vodiči idúci smerom z centra mesta, v pravom odbočovacom pruhu, majú prednosť pred vodičmi nachádzajúcimi sa v kruhovom objazde, ktorí chcú taktiež odbočiť na Bratislavu. A to z rovnakého dôvodu, ktorý som opísal pri predchádzajúcom prípade – vodič žltého vozidla prechádza do pruhu, v ktorom sa nachádza modré vozidlo, a preto je povinný mu dať prednosť v jazde.

Pre lepšiu predstavu a autentickosť situácie pripájam nižšie uvedený obrázok znázorňujúci jazdné pruhy oddelené prerušovanou čiarou. Tá definuje možnosť odbočenia resp. prejazd automobilov medzi oboma jazdnými pruhmi.

Ako vidíte, jazda po Rondli nie je vôbec zložitá. Stačí sa riadiť dopravnými značkami a používať všetky znalosti, ktoré ste sa naučili v autoškole. V každom prípade apelujem na to, aby každý vodič jazdil bezpečne a ohľaduplno. Bez ohľadu na to či má prednosť v jazde alebo nie.